kurdland روستاى سولاکان دردامنه كوه 2835متري عبدالرزاق باآب وهوايي كوهستاني وطبيعتي زيبا ومردماني ازتبارفرهنگ وادب واكثراتحصيل كرده باحدود120نفردارندگان تحصيلات عالي وحدود13وبلاگ نويس ويك وبسايت رسمي يكي ازنادرترين روستاهاي ادبي وفرهنگي ايران وكردستان ميباشدوحدودات روستاازگنجيه زيويه تانزديكيهاي غاركرفتوكه هردوضلع اين روستاوغارهاي زيرزمينان درامتداداين اضلاع وآثارباقيمانده ازقلعه هاي باستاني ازوجودتمدني عظيم حکايت دارد عربستان دو فعال سياسي را به ۱۰ سال زندان محكوم كرد
ملاحظه و نظريه خبرفوق نمونه اخباري است كه بعضا آمريكايي ها در رسانه خود درج ميكنندولي كليت امر حاكي از آنست كه رسانه ها زنجيره اي تحت امرشيطان بزرگ خطر جدي براي وهابيت سعودي ايجادنخواهندكردگرچه براي شيطان بزرگ وهابيت و اخوان المسلمين و شيعه و طالبان يكسان است و از نظر او مسلمان محسوب شده و مسلمان بمنزله دشمن بالقوه و بيگانه خواهد بود ولي درحال حاضر وهابيت سعودي ميبايست بركرسي قدرت باقي بمانددرعين حال بالانگه داشتن چماق بالاي سروهابيت نیز جزء لاينفك سياست خارجي شيطان بزرگ است چماقي كه بالاسر وهابيت قرارگرفته چيزي نيست جزء مخالفين او حال اين مخالفين ميتواننداز داخل قصر باشنديا درخيابان ؛آنچه مسلم است حاكمان فعلي وهابيت همانند ديگرشيوخ وابسته به غرب ؛ همواره ميبايست احساس نياز به حمايت شيطان بزرگ داشته باشند چماقي ازنوع درج اخبار فوق سه مزيت براي شيطان بزرگ خواهد داشت اول اينكه وهابيت چماق را بالاسرخوداحساس خواهند كرددوم؛ عوام براين تصور خواهند بود كه آمريكا مدافع واقعي دمكراسي است و اما سوم كه نكته اي بسيار حائز اهميت است اين مطلب ميباشد كه شيطان بزرگ با دفاع از آلترناتيوم حكومت ها به روزي مي انديشد كه ممكن است آنان كرسي قدرت را دردست گيرند.اتفاقي ترديدناپذيراست. چالش بزرگ شیطان بزرگ آنست که علیرغم شعار دفاع از دمکراسی از اسرائیلی دفاع کند که به جوخه های ترورخود مباهات میکند و یا حمایت خود را معطوف به عیاشان وهابی و شیوخ منطقه نماید که به چیزی جزء سکس و عیاشی نمی اندیشندو اگرتنها یک هفته بازارجهان برروی آنان بسته شود ازگرسنگی خواهند مرد. رسانه
های محوری شیطان بزرگ VOA&BBCهمچنان به انتشار اخبارمنفی برعلیه ایران
مشغول بوده وطبق معمول چاشنی این اخبار اهرم فشارموضوع هسته ای است گویا
برای آمریکا بسیار مهم است که ایران در این شرایط فشار با 1+5به تفاهم
برسد.
درحالی
که خاطره تلخ بمب های اتمی هیروشیماوناگاساکی برزمین سایه افکنده بتازگی
آمریکا و کره شمالی یکدیگررا بگونه ای تهدیدنظامی کردند که فحوی کلام آنان
تهدیداتمی را بیانگراست . آنچه
از آیات قران کریم بیان شدچیزی نیست جزء فرجام ظالمانی مانند آمریکا که با
زورد وقدرت خود خواهان حکومت برمردم زمین هستند مردمی که صاحبی قدرتمند از
آنان محافظ میکند و اوکسی نیست جزء پروردگار هستی .
اطاق فتنه برياست شيطان بزرگ آخرين وضعيت رابراي اعضاء چنين شرح داد: -
در سوريه از برنامه عقب مانده ايم و روز بروز شرايط بدتر ميشود مردمي كه
انتظار مي رفت رودروي بشاراسدقرارگيرند دركنار او سلاح به دست گرفته وبراي
او مي جنگند يكي از دلايل اين امر را ميتوان دستگيري وكشته شدن تعداد قابل
توجهي غير سوری در ميان مخالفين اسديافت مردم با مشاهده افرادغيرسوري در
ميان تروريست ها حس ناسيوناليستي شان شدت گرفته و جنگ اسد با مخالفين را
جنگ بابيگانه ميدانند مددخواهي اين مدعيان توخالي (تروريست)ازمابراین اوضاع
ناگوار افزوده است وضع درسوريه چنان خراب است كه حتي اسرائيلي بي
محابانقاب از چهره برداشته و مجروحان مخالف اسدرا ياري داده است . بشار اسد
نيز از اوضاع احوال نهايت بهره برداري را نموده و نگاههاي مردم را متوجه
اوضاع ليبي و مصر ميكند او به مردم خود ميگويد اگر ميخواهيد مانندليبي دچار
هرج ومرج شويم ويا اگر ميخواهيد مانند سياسيون مصر از غرب گدايي قدرت
نماييم باتروريست ها همراه شويد. -
در مصر اوضاع مضحك و خنده داراست چراكه به هركدام از گروههاي سياسي توجه
كمتري داشته باشيم باماقهر نموده و حسادت خود را عيان مي سازد همه سران با
هرنوع تفكري عاجزانه از ماتقاضاي قدرت مينمايند. -
اسرائيلي ها از اينكه سياست مدارابا ايران را درپيش گرفته ايم بخشم آمده
وبارديگر سوژه مسلح شدن ايران به بمب اتم را به رسانه ها كشيده اند اين
درحالي است كه ما به اطمينان رسيده ايم كه ايراني ها بدنبال چيزي بالاتراز
بمب اتم ميباشند و آن چيزي نيست جزء دستيابي كامل به علومهسته اي - گرچه
ايران را دشمن خود مي انگاريم ولي ميبايست به هوش و ذكاوت آنان آفرين گفت
چراكه آنان با دستيابي به اين علوم ديگر نياز به انبار كردن بمب اتم همانند
مانخواهند بود. -خط انفجار و تروردر عراق همچنان زنده نگه داشته شده است و عراق همچنان ناامن است . -
ترك ها كه برارسیدن به اتحادیه اروپا مطیع ماشده اند بجهت تاخیر در برنامه
نسبت به ادامه سرویس دهی به تروریستی های مهاجم به سوریه بدنبال بهانه های
برای خروج از این بن بست هستند -قطري ها نيز از سقوط بشار نااميدشده و
بسختی دست در جيب مي كنند. -
باكمال تاسف بايد گفت : ما همچنان بطور علني ميبايست از شيوخ عياش خليج
فارس حمايت كنيم و ظلم و تعدي آنان به مردم خود را ناديده انگاريم كه اين
حمایت سیاسی شعار دمكراسي مارا زيرسئوال خواهدبرد . هشدار مسلمین آگاه باشند؛ آنان مجاز به دوستی و خلوت با غیر مسلمان نیستندآیات قرآن کریم در این خصوص میفرماید: اى
كسانى كه ايمان آورده ايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى
از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان
خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمی نمايد (۵۱)المائدة سوره: 3 , آیه: 119 هان شما كسانى هستيد كه آنان را دوست داريد و [حال آنكه] آنان شما را دوست ندارند و شما به همه كتابها[ى خدا] ايمان داريد و چون با شما برخورد كنند میگويند ايمان آورديم و چون [با هم] خلوت كنند از شدت خشم بر شما سر انگشتان خود را میگزند بگو به خشم خود بميريد كه خداوند به راز درون سينه ها داناست آمریکا،
اسرائیل و دبیرکل سازمان ملل متحد از اینکه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر
ترکیه، صهیونیسم را جنایت علیه بشریت توصیف کرده است، به شدت انتقاد
کردهاند.
عامل و نفوذی نهضت آزادی سخنگوی اذربایجان ! بیزیم سولدوزـ اویرنجی نیوز- عامل و نفوذی نهضت آزادی در شاخه جوانان مشارکت منطقه تبریز که پیش از این در وبلاگ شاخه جوانان مشارکت تبریز به طرفداران حرکت ملی آذربایجان توهین نموده قرار است به نمایندگی از طرف حرکت ملی آذربایجان و فعالان دانشجوئی در دیدار با خاتمی صحبت کند. گشتاسب نفوذی نهضت آزادی بوده و با نیروهای امنیتی بر علیه فعالان دانشجوئی آذربایجان همکاری نزدیکی دارد. به وی ماموریت داده شده است که در جلسه روز پنجشنبه برنامه فعالین دانشجوئی آذربایجان برای طرح مطالبات ملی و هویت گرایانه را بهم بزند. تشکیل کشور کرد در منطقه توسط آمريكا
بیزیم سولدوزـ کارشناسان ارشد آمريكايي بررسي تشکیل یک کشور کردی در خاورمیانه را به طور جدي مورد بحث و پيگيري قرار دادهاند.
به گزارش «جهان» در كنفرانسي كه در انستیتو هینکلی امریکا برگزار شد، پروفسور روبرت ئولسون در این باره گفت: ایجاد یک کشور کردی در میان ردهای منطقه سبب ایجاد دومین کشور بزرگ غیر اسلامی بعد از اسرائیل در منطقه خاورمیانه خواهد شد و گامي بزرگ براي تسلط بيشتر بر اين منطقه است.
وی ادعا كرد: کردها اهداف غیر مذهبی دارند و بدین گونه نیز باقی خواهند ماند. زمينههاي خواستههاي آمريكا فراهم شده و نقطه قدرتي براي ما خواهد بود.
این استاد دانشگاه کنتاکی آمریکا اظهار داشت: تغيیرات زیادی در منطقه کردستان به وقوع پیوسته است و کردستان به منطقه مابین کشورهای عراق، ایران، ترکیه و سوریه اطلاق می شود. بنابراين مي تواند به راحتي به كشوري در دل كشورهايي كه موافق منافع آمريكا نيستند، قرار گيرد.
این کنفرانس سه روزه تحت عنوان اقتصاد و جامعه در خاورمیانه و مرکز آسیا برگزار شد و شاهد حضور بسياري از كارشناسان ارشد سياست خارجي امريكا بود.
دستگیری هویت طلبان تورک در حکومت نظامی سولدوز بیزیم سولدوزـ اویرنجی - مدتی است که در سولدوز شب ها از ساعت 11 به بعد هرگونه تردد و رفت و آمد ممنوع می باشد که تاکنون افرادی در این خصوص بازداشت و چندین دهنه مغازه نیز پلمپ شده اند . خبرها حاکی از آن است که شب گذشته سه تن از جوانان هویت طلب سولدوز در حین پخش اعلامیه دستگیر شده اند . اعلامیه ها در خصوص مقابله با اشغالگران کورد که در ماه های اخیر فعالیت های گسترده ای در راه رسیدن به هدف نهایی خود که تصاحب سولدوز می باشد ، است . گروه سایه ی سولدوز در این مورد حساس با انتشار اعلامیه هایی سعی در روشن سازی افکار عمومی و دعوت از مردم غیور سولدوز به ایستادگی در برابر اشغالگران خاک و سرزمینمان و مجادله با حامیان تروریستها دارد .
ائلیاز یکانلی و علی شادی ازاد شدند
حبس تعلیقی ۴ فعال دانشجویی آذربایجان در شبستر
اخراج بهنام نورمحمدی از آموزشکده فنی ارومیه
احضارعضوسابق شورای اسلامی شهر شوط
بیزیم سولدوز ـائلیاز یکانلی یکی از محبوسان طولانی مدت حرکت ملی آذربایجان، سرانجام از زندان رژیم آپارتاید در اورمیه آزاد شد. روحیه او بسیار قوی است و کوتاه مدتی بعد از آزادی در یکی از مراسمات جشن 21 آذر شرکت کرده و اعلام نموده است که زندانها و شکنجه ها قادر به تغییر اراده ملت آذربایجان نمی باشد. براساس اخباری که دریافت کرده ایم علی شادی یکی از فعالین مقاوم حرکت ملی آذربایجان که به اتهام شرکت در سلسله قیامهای بهار سال 85 در آذربایجان از خیابانی در تبریز روبوده و به زندان فرستاده شده بود پس از تحمل 27 روز حبس، از زندان آپارتاید در سراب آزاد شده است. اما گفته می شود که قاضی آپارتاید او را به 3 ماه و یک روز حبس و 50 ضربه شلاق نیز محکوم کرده است که این احکام قطعی نیست. لازم به ذکر است که وی قبلا به مدت 6 ماه نیز به دلیل فعالیتهای ملی در حبس بسر برده است. آزادی این فعال مقام و سرشناس ملی را حضور ملت آذربایجان و خصوصا خانواده گرامی او تبریک می گوییم. دادگاه انقلاب شبستر چهار تن از فعالین دانشجویی ترک به نامهای بهنام نور محمدی٬قهرمان سلطانی٬بهزاد خورشیدزاده وپرویز سلطانی(آراز) را به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم کرد. به گزارش سایت جنبش دانشجویی آذربایجان این دانشجویان در جریان پخش اعلامیه های دعوت مردم برای تجمع روز جهانی زبان مادری در مورخه ۲/۱۲/۸۵ در شبستر دستگیر و پس از دو هفته بازداشت موقت و بازجویی توسط تیمهای اطلاعاتی شبستر و تبریز به قید وثیقه آزاد شدند. همچنین قهرمان سلطانی زمانی که جهت ارائه لایحه تجدیدنظر در مورخه ۱۵/۹/۸۶ به دادگاه مراجعه می نماید دادستان پرونده را به صورت وی کوبیده و وی را در جمع حضار تحقیر می کند و قاضی دادگاه در پایان به وی می گوید:"بعد از سه روز احضار می شوی و من حکم اولیه خود را تغییر داده و به حبس تعزیری تبدیل می کنم در ضمن به دوستانت بگو نسبت به اعتراض اقدام نکنند" همچنین بهنام نورمحمدی دانشجوی عمران آموزشکده فنی ارومیه به علت دستگیریهای متعدد در روز جهانی زبان مادری و اعتراضات مردمی بر علیه روزنامه ایران در سالهای ۸۵ و۸۶ و سردبیری نشریه دانشجویی اویانیش توسط کمیته انظباطی آموزشکده فنی ارومیه اخراج گردید
اکبر لکستانی منتخب اول شورای اسلامی شهر شوط و رئیس این شورا ، به دادگاه انقلاب خوی فراخوانده شد .وی که از فعالان حقوق بشر و دبیر جبهه متحد ترک زبانان ایران نیز میباشد در این باره به ماکو نیوز گفت : بهار امسال با شکایتی که از من شده بود به مدت یک ماه در بازداشت بودم که با قرار ۴۰میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدم. لکستانی ادامه داد : هم اکنون احضاریه ای به دستم رسیده است که باید در هفده دیماه امسال در دادگاه انقلاب اسلامی خوی حاضر شوم . وی دلیل اصلی احضار خود را سخنرانی در مسجد جامع شوط برای عدم استقبال مردم از رئیس جمهور در شهریور سال قبل و همچنین ارسال لیست کشته شدگان و زخمی های حوادث شهرهای آذربایجان در دو سال قبل با سربرگ شورای شهر شوط و امضا و مهر شورای شهر شوطبه سازمان ملل و همچنین مصاحبه با رسانه های خارجی و اعتراض بخاطر رد صلاحیت خود در شورای اسلامی دوره سوم بصورت علنی در صحن مجلس شورای اسلامی دانست .
خداپرستانی که با خواهر و دختر خود ازدواج ميکردند
بیزیم سولدوزـ وزیر خارجه ايران با اشاره به تاریخ کهن ایران ، زبان فارسی را منتقل کننده پیام محبت، دوستی و عدالت برای همه انسانها دانست و گفت: ملت ایران صلح دوست و عدالت طلب است و هیچگاه آغاز گر جنگی علیه کشور دیگر نبوده است. منوچهر متکی وزیر خارجه ايران ظهر امروز جمعه در سفر به تاتارستان از دانشگاه تربیت معلم غازان بازدید و با دانشجویانی که در رشته زبان فارسی مشغول به تحصیل هستند، دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار به تاریخ 7 هزار ساله ایران اشاره کرد وگفت: مردم ایران در طول تاریخ خدا پرست بوده و ایران هیچ زمان آغاز گر جنگ علیه کشورهای دیگر نبوده است. متکی ملت ایران را ملتی صلح دوست و عدالت طلب خواند که همواره سعی کردند با همسایگان و کشورهای منطقه دوستی و صمیمت داشته باشند. وزیرخارجه ادامه داد: زمانی که اسلام به ایران آمده مردم ایران اسلام را به عنوان پیام روشن صلح، دوستی و عدالت پذیرفتند ولی سرمایه های فرهنگی و هنری خود را در کنار اسلام نگه داشته و زبان فارسی را حفظ کردند. متکی اشعار فارسی را اقیانوسی از پیام دوستی ، صمیمت و صلح بین ملت های جهان بر شمرد و اضافه کرد: امروز در آمریکای لاتین تا ژاپن و اروپا تا آفریقا و همچنین آسیا ، زبان فارسی منتقل کننده پیام محبت، دوستی و عدالت برای همه انسانها است . به گفته وزیر خارجه کشورمان علاقه مندی به زبان فارسی در سراسر جهان به دلیل پیامی است که توسط این زبان به جامعه بشری منتقل می شود. وزیر خارجه همچنین یک دوره فرهنگ فارسی به روسی را به این دانشگاه اهدا کرد که قرار شد در آینده نزدیک برای دانشگاه مزبور ارسال شود. در پایان نیز منوچهر متکی دفتر یاد بود این دانشگاه را امضا کرد. 21 آذر در سولدوز بیزیم سولدوزـ مردم غیور سولدوز ، قلب تپنده ی آذربایجان بار دیگر ندای آزادیخواهی ملت تورک آذربایجان را در سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان در تاریخ 21 آذر 1324 به رهبری سید جعفر پیشه وری و مرکزیت تبریز به گوش همگان رساندند . عصر روز چهارشنبه 21 آذر 1386 دسته های مردمی و جوانان هویت طلب سولدوز در کنار فعالین سیاسی حرکت ملی آذربایجان جنوبی با تجمع در خیابان امام بازار اصلی شهر با سر دادن شعارهای ملی آذربایجان یاد و خاطره ی آن روزگار و شهدای فرقه دمکرات آذربایجان را زنده نگه داشتند . تجمع 21 آذر سولدوز که در کنترل شدید نیروهای امنیتی جاسوسی رژیم فاشیستی فارس ایران برگزار می شد با دخالت عمال رژیم و یگان ویژه پایان پذیرفت . ساعت 8 شب نیز آسمان سولدوز با منورهای رنگی نور افشانی شد تا 21 آذری بیاد ماندنی در تاریخ این شهر ثبت گردد .
کافر همه را به کيش خود پندارد! فارسها ميگويند صفويان تورک نبودند! بیزیم سولدوزـ باي بک: گذشت آنزماني که فارسهاي به مقام رسيده با توسل به زور بيگانگان٫ مفاخر تورک را فارس و آثار باستاني تورک را هخامنشي و فارس جا ميزدند! روزگار چرخش عجيبي کرده و پته شوونيستهاي جاعل را به روي آب انداخته است. اخيرا اقدامات قابل تحسيني از سوي دولت جمهوري آذربايجان (بخش کوچک ولي مستقل آذربايجان) در خصوص شناساندن مفاخر و تاريخ واقعي تورکهاي آذربايجان انجام گرفته اند. اين اقدامات در شکل تهيه و انتشار نقشه هاي مستند و تاريخي٫ ارائه شناسنامه اصلي مفاخر و مشاهير تورک آذربايجان انجام ميگيرند. هر چند تاريخ گواه است که تاريخ تمدن از آذربايجان شروع شده و آذربايجان محل سکونت تورکها بوده است٫ ولي در کمال تعجب و ناباوري شاهد مصادره اين افتخارات توسط اقوام بيابانگرد هستيم. استفاده از زبان مشترک تورکي-عربي که به صورت فارسي تداعي يافته است حربه اي در دست دزدان فرهنگي شده و اقدامات خود را به اين صورت توجيه ميکنند. ولي٫ آيا ابن سينا که تمام مکاتبات و تحقيقاتش را به زبان عربي نوشته است عرب نام گرفته است؟ مسلما نه. پس چگونه است که به صرف فارسي نوشتن يا خواندن! مليت و نژاد افراد توسط فارسها تغيير ميابد؟ پس از شکستهاي پي در پي شوونيستهاي فارس در تصاحب افتخارات جهاني مولانا و مشاهير ديگر٫ اينبار قصد آنها ايجاد درگيري لفظي و يا به اصطلاح خودشان گرم کردن تنور فارس پرستي ميباشد! اين تنور که آتشي مصنوعي در آن در حال سوختن است به جاي حرارت٫ سردي ايجاد ميکند. روز به روز شاهد شکستهاي مفتضحانه اين شوونيستهاي دزد صفت هستيم. البته جالب است بيافزائيم که اخيرا يکي از شوونيستها اجازه استفاده از نام و خاطره مولانا توسط جهانيان را صادر کرده و چنين توجيه نموده که هر چند مولانا فارس و ايراني است٫ ولي تاثيرات جهاني وي باعث محدود ماند ان در ايران نبوده و ما اجازه ميدهيم ديگران نيز به وجود او ببالند! ميگويند شخصي در حال فرار بود ولي داد ميزد که: ولم کنيد همه شون رو کتک بزنم! يکي از شاهکارهاي مسخره شوونيستها که جديدا در خصوص اعتراض به ساخت فيلمي در مورد امپراطوري صفوي در جمهوري آذربايجان منتشر شده براي اطلاع شما چاپ ميشود. در اين مصاحبه ميتوان شاهد بود که فارسها در حال انکار تورک بودن صفويان هستند و حتي با استفاده از اختلافات مذهبي بين تورکهاي آذربايجان و امپراطوري عثماني استفاده کرده و اين دو را نه از يک نژاد که مخالف هم معرفي کرده و براي خود شناسنامه فارسي و ايراني بودن تهيه ميکنند! مضحکترين بخش ماجرا اين است که تمامي به اصطلاح روشنفکران فارس داراي دکترا و مهندسي جامعه بوده و همگي فيلسوف و تاريخ شناس و راستگو هستند! بفرمائيد٫ اگر فيلسوف و دکتر اين قوم جاعل و دزد باشد٫ واي به حال مردم عاديش! متن خبر و مصاحبه از ايسنا: در پي ساخت فيلم تلويزيوني دوره صفويهي ايران به نام «دولت آذربايجان»! جليل عرفانمنش: جمهوري آذربايجان براي ابراز وجود به مفاخر ايران تمسك جسته است مدير گروه تاريخ شبكه دو سيما، مصادره فرهنگي دولت شيعه و ايراني صفويه از سوي كشور جمهوري آذربايجان را بيش از هرچيز نمايانگر هويتجويي آنها دانست. جليل عرفانمنش در واكنش به ساخت فيلم و مستندي در تلويزيون كشور جمهوري آذربايجان كه سلسله صفويه ايران را به عنوان «دولت آذربايجان» معرفي ميكند، افزود: چنين به نظر ميرسد كه آنها براي ابراز وجود، به مفاخري چون دولت صفويه تمسك جستهاند. وي خاطرنشان كرد: اين مساله يكي از نكات مهمي است كه ما بايد در رسانهها و در افكار عمومي توجه خاصي به آن داشته باشيم و واكنشهاي خردمندانهاي را نسبت به اين موضوع نشان دهيم. وي از تشكيل دولت صفويه كه در سال 907 هجري قمري آغاز شد و پيش از دو سده ادامه يافت به عنوان يكي از مقاطع درخشان تاريخ ما ايرانيان ياد كرد و گفت: ميدانيم تا قبل از صفويه، ايران داراي حكومت مركزي و ملي نبود و حكومتهاي محلي بر اجزاي ايران حكومت ميكردند. ظهور سلسله صفوي به معناي احياي مجدد هويت ايراني پس از فروپاشي دولت ساسانيان به حساب ميآيد. اين محقق تاريخ ايران ، حكومت صفويان را داراي چند مولفه بسيار مهم دانست و گفت: اين حكومت نام ايران را به عنوان يك كشور يك پارچه زنده كرد و نام اسلام و تشيع را با به رسميت شناختن آيين شيعه در ايران احياء كرد. صفويه در كنار امپراطوريهاي عصر خود، گوركانيان در هند و عثمانيان در تركيه توانست حيات معنوي ايراني و اسلامي را تداوم بخشد. وي احياء و رواج زبان فارسي را مولفه مهم ديگر صفويه دانست كه از ميراث ارزنده اين حكومت در ايران به شمار ميرود و افزود: كليه مكاتبات ديواني ميان امپراطور عثماني و گوركانيان به زبان فارسي بود و شما ميتوانيد امروزه آثار آن را در كتيبههاي به جاي مانده و مراسلات و نامههاي مكتوب در استانبول و هندوستان مشاهده كنيد. عرفان منش در ادامه خاطرنشان كرد: وقتي شما از موزههاي تركيه ديدن ميكنيد احساس ميكنيد كه در ايران هستيد. زيرا در آنجا تمام كتيبهها و نوشتهها به زبان فارسي است. اين فيلمنامهنويس و پژوهشگر تاريخ در پاسخ به پرسش ايسنا درباره پديده «اسناد به خود» كه اين روزها بسيار شاهد آن هستيم، خاطرنشان كرد: پديده اسناد به خود و خودي كردن شخصيتهاي تاريخي و حتي افسانهاي، موضوعي است كه در بيشتر مناطق جهان مشاهده ميشود؛ اين پديده موضوع جديدي نيست و از زمانهاي دور تا روزگار امروز ادامه دارد؛ به عنوان مثال اعراب در گذشته فريدون پادشاه افسانهاي و پيشدادي ايران را از نژاد عرب ميدانستند؛ زيرا او قاتل ضحاك ستمگر بود و اعراب به اقتدار او مباهات ميكردند. عرفان منش با اشاره به نمونههايي مشابه در تاريخ يادآورشد: هم چنين اعراب براي عربي كردن ذوالقرنين كه كوروش كبير است تلاش كردند به او شخصيت يمني و عربي بدهند؛ آنچنان كه مقريزي (در گذشته به سال 845 هجري) در كتاب «المواعظه و الاعتبار به ذكر الخطط و الآثار» ذوالقرنين را از ملوك يمن ميداند و يا برخي به اشتباه وي را اسكندر مقدوني نام نهادهاند؛ درحالي كه ذوالقرنين بودن كوروش امري مستند است و بسياري از مفسرين قرآن از جمله مرحوم علامه طباطبايي و آيتالله ناصر مكارم شيرازي براين نكته تأكيد كردهاند و آن را قريب و يقين دانستهاند. مديرگروه تاريخ شبكه دو سيما همچنين يادآور شد: ابوعلي سينا شخصيت ديگري است كه هم اعراب، هم تركها و هم روسها تمايل دارند آن را به خود منسوب كنند؛ همچنين مردم تركيه همواره اصرار دارند كه مولانا جلالالدين بلخي (مولوي) را از آن خود اعلام كنند، درحالي كه تولد و زيستگاه مولوي در بلخ و رشد و بالندگي او در حوزه فرهنگي ايران كامل و مشهود است. همچنين آشكار است كه وي حتي يك بيت هم به زبان تركي نگفته است. (توضيح باي بک: اين آقا هنوز نميداند که ديوان اشعار تورکي مولانا موجود است. شما حساب کنيد ديگر ادعاهاي اين به اصطلاح محقق و ايران شناس تا چه حد سطحي و مزخرف هستند!) عرفانمنش با يادآوري اينكه اخيراً مردم افغانستان هم مدعي هستند كه مولانا افغاني است، تصريح كرد: اين درست است كه بلخ امروز در سرزمين افغانستان واقع شده است؛ اما بلخ قديم يا باكتريا از زمانهاي بسيار دور جزئي از ايران بوده است و در زمان حيات مولانا بلخ و ديگر بخشهاي سرزمين افغانستان نيز جزئي از قلمرو فرهنگي ايران به حساب ميآمده است. وي ادامه داد: جالب است بدانيد كه رسانههاي تركمنستان از ابوسعيد ابوالخير عارف نامي ايراني را كه زادگاه او در روستاي «ميهنه» از توابع خراسان رضوي است، به عنوان عارف نامي و تركمن ياد ميكنند و اخيراً نيز رسانههاي امارات متحده عربي و برخي كشورهاي عربي، ابوعلي سينا و زكرياي رازي را دانشمند عرب معرفي كردهاند؛ درحالي كه رازي به معني كسي است كه در شهر ري زندگي ميكند همچون «مروزي» كه در مرو ميزيد. همچنان كه برخي گفتهاند:”الرازي ولد في ري و هو عالم و العربي” و دليل عربي بودن رازي را تاليفات وي به زبان عربي دانستهاند؛ حال آن كه زبان عربي، زبان علمي جهان اسلام به شمار ميرفته است. به گفته وي نسبت دادن مشاهير تاريخي ايران به كشورهاي ديگر درست مثل آن است كه بگوييم اقبال لاهوري انديشمند نامي پاكستان چون به زبان فارسي شعر سروده بنابراين ايراني است و يا چون سعدي شيرازي اشعاري به زبان عربي دارد پس عرب است. (توضيح باي بک: پس شما چه ميگوئيد؟ داريد دقيقا همين شيوه را براي مهم جلوه دادن خود به کار ميبريد!) اين پژوهشگر در ادامه تاكيد كرد: نسبت به اقدام جمهوري تازه استقلال يافته جمهوري آذربايجان كه به دليل ترك بودن موسس و بنيانگذار سلسله صفويه اين دولت ايراني را به خود نسبت دادهاند بايد گفت كه خوشبختانه تمام اقوام ايراني اعم از كرد، ترك، بلوچ و تركمن و عربزبانان همه خود را ايراني ميدانسته و ميدانند؛ همچون ساير سلسلههايي كه پس از صفويه از اقوام مختلف ايراني شكل گرفت و نشان و دليل آن اين است كه سلسله صفويه زبان فارسي را هم در ايران و هم در امپراطوري عثماني و گوركانيان هند رواج دارد. جليل عرفانمنش در پايان در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا شبكههاي تلويزيوني ايران براي شناسايي فرهنگ و تمدن ايراني چه اقداماتي ميتوانند انجام دهند؟ گفت: خوشبختانه در گروه تاريخ شبكه دو سيما و در برخي از برنامههاي شبكههاي مختلف سيما، اقدامات ارزندهاي در اين خصوص انجام شدهاست؛ در سال جاري برنامهي «زير آسمان ايران» با حضور آقاي دكتر علياكبر ولايتي به موضوع هويت تاريخي ايرانيان و همچنين برخوردهايي از اين دست پاسخ داده است؛ با اين وجود همچنان ضرورت دارد تا علاوه بر صداوسيما ساير رسانههاي مكتوب شنيداري و ديداري نسبت به هويتجويي ايرانيان اهتمام ورزند پیرامون سفر قوام السلطنه خاتمی به تبریز آذربایجان
بیزیم سولدوزـ اویرنجی - تاریخ چگونه تکرار می شود و چگونه انکارناپذیر بودن حقیقت را اثبات می نماید؟ شاید آن روز که قوام با نقض یک طرفه قرارداد تهران – تبریز , با قتل عام ده ها هزارتن و نابودی زیرساخت های فرهنگی – اقتصادی و سیاسی آذربایجان ؛ این سرزمین را زیر چکمه های ارتش آپارتاید له نمود و نئشه و سرمست از پیروزی خیانت آمیز خود شعار آزادی آذربایجان در 21 آذر 1325 سر داد! , هرگز مراجعت دوباره به آذربایجان برای آزادی آن! و حل عین مشکل یعنی مسئبه ملی را تصور نمی نمود! ممکن است مطرح شود که مگر خدای ناکرده آذربایجان دوباره حکومت تشکیل داده که اینگونه خواب قوام و دوستان دور و نزدیکش را پریشان نموده است؟ جواب خیر است, اما آنچه آذربایجان به آن دست یافته استقلال فکری و فرهنگی و تعریف معینی از هویت ملی تورک آذربایجانی است که چیزی به مراتب خطرناکتر از تشکیل حکومت برای قوام و همفکران پان فارسیست او می باشد.اما علم شدن دوباره قوام (خاتمی) و سفر او به آذربایجان و رویکرد مشارکتی ها به مسئله به اصطلاح قومیت ها ی ( ملت ها ) ایرانی از جمله آذربایجان را درنگاهی گذرا به عملکرد آنان در دوران تسلط 8 ساله و 4 ساله برریاست جمهوری و مجلس و نتایج آن می توان یافت؛ که تقریبا امروز بر هر عقل سلیمی واضح و هویداست . شاید ساده ترین و خلاصه ترین جمله و تحلیل در این مورد را به گونه ذیل بتوان عنوان نمود: 1- تخلیه اترژی مخالف اعتراضی انیاشته شده در توده مردم بر علیه نظام , 2- جلوگیری از شکل گیری و سازمان یابی جریان های سیاسی و روشنفکری مخالف جمهوری اسلامی با چشم امید بستن به جریان اصلاح طلبی حکومتی و در نتیجه : 3- تسلط روحیه ناامیدی و یاس بر مردم در مقابل روح اعتراضی و انقلابی 4- منفعل و بی خاصیت نمودن جریان های سیاسی مخالف در اپوزوسیون و تثبیت نظام سلطه. که این مهم خواست و مطلوب همه حکومتی یان فارغ از اصول گرایی یا اصلاح گرایی آنان می باشد, و از این حیث فرقی بین احمدی تژاد ,خاتمی یا رفسنجانی وجود ندارد. یگانه تفاوت در انتخاب تاکتیک ها می باشد که بسته به شرایط یین المللی – منطقه ای و داخلی و در جهت حفظ و بقای حاکمیت از سوی سیستم مورد گزینش قرار می گیرد. یکی با پنبه سر می برد یکی با شمشیر! اما یک نتیجه دیگر نیز داشت و آن ثبوت عملی عدم اصلاح و دموکراتیزاسیون سیستم برای عموم مردم بود که مروری بر قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز موید موضوع است. بنیادگرائی اسلامی و تفکر سانترالیستی – شوینیستی فارس محور عناصرمهمی هستند که ( علارقم وجود برخی ماده و تبصره ها از جمله اصول مربوط یه قانون مدنی و احزاب , اصل 15 و 19 و .... که اتفاقا اصلاح طلبان نیز از آنها به عنوان اصول معطل مانده قانون اساسی یاد می کردند و ای بسا که برای همیشه تعطیل خواهند ماند ) در اصول صدور انقلاب و اسلام به جهان , اصل ولایت مطلقه فقیه , انکار چند ملیتی بودن کشور ایران , رسمیت زبان فارسی , نظارت استصوابی شورای نگهبان و ..... به صورت عریان جلوه می نمایند.امروز سن و سالی از قوام ( خاتمی ) گذشته و بسیار مکارتر و با تجربه تر از 62 سال پیش است. او و همفکرانش به خوبی می دانند که آذربایجان امروز بیش از هرچیز به انبار باروتی می ماند که انفجار آن امپراطوری اسلامی – آریایی او یعنی ایران را ویران خواهد نمود و نیز می دانند که با توجه به وضعیت موجود یین المللی – منطقه ای و آذربایجان اینبار دستیابی و استعمارآن بعد از هر حادثه ناگواری ای بسا غیرممکن باشد! چرا که آذربایجان با رشد آنچه که از آن به عنوان استقلال فکری ,فرهنگی– سیاسی و تعریف هویت ملی مستقل یاد شد در حال بازگشت به خویش و طرد تدریجی هویت جعلی پارسی – ایرانی به صورت غیر فیزیکی است ! این مهم را هم سیستم حاکم وهم مرشد اصطلاحات ( اصلاحات ) در جریان دو انتخابات مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم و صد الیته قیام 1 خرداد 1385 به خوبی دریافته اند. لذا با تعمیم پروژه اصلاحاتی مذکور به آذربایجان در صدد ایجاد ترمز در تکوین شعور ملی ملت تورک؛ و پیشرفت و توسعه فکری- سیاسی حرکت ملی آذربایجان با تجویز مُسَّکِّن به جای درمان ( از جنس تجویزی برای اپوزوسیون فارس در 2 خرداد 1376 ) هستند , سرابی که نتیجه آن با توجه به آنچه در فوق گفته شد از قبل روشن است! کاربرد پنبه به جای شمشیر! و الیته که ملت آذربایجان و فعالیت سیاسی- ملی آذربایجان آگاه تر بوده و با این حیله گری ها بیگانه نیستند. آری قوام ( خاتمی ) به تبریز آذربایجان می آید آن هم با صور و ساطی که عبدالعلی زاده استاندار زمان سردار سازندگی و درویش زاده معاون شهردار, یحیی محمدزاده استاندار مرشد اصطلاحات ( اصلاحات ) , سارخانی , اروج علی محمدی فرماندار سابق تبریز , کاظمی فرماندار سابق کلیبر , میلانی ها و طیف ملی – مذهبی در عنفوان انتخابات مجلس هشتم ترتیب داده اند. گذشت آن زمانی که با عوام فریبی و ژست دموکراتیک آن هم از نوع دینی ! قدری دیگر مردم را کَلّه پا نگه داشت. بابک بخت آور آذر 1386 برادران آذري سردار رضایی
این مطلب عینا از سایت تابناک وابسته به محسن رضایی نقل میشود
گروه آذربای
بیزیم سولدوزـپانزده نفر از برادران آذری به اتهام دادن اطلاعات در مورد خطوط لوله شرکتها و کمپانیهای غربی در طی سالهای 2005 تا 2006، با ادعا و شكایت دادگاه کشور آذربایجان به زندانهای طویل المدت بالای پانزده سال محکوم شدند.
به گزارش خبرنگار «تابناك» دادگاه آذربایجانی در حالي ادعای نفوذ ایران در آذربایجان را دلیل این مجازات بیپایه و اساس دانست كه برخي كشورهاي غربي داراي نفوذ همهجانبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی در اين کشورند و بهراحتی میتوان با این نفوذ، الهام علیاف را سرنگون نمود و مهرههای خوشخدمتتر از او را به کرسی ریاستجمهوری این کشور کوچک نشاند.
همچنین وزارت امنیت داخلی آذربایجان در بیانیهاي، به زعم خود جزئیات بیشتری از این گروه دستگیر شده منتسب به ایران را آشکار نمود. در این بیانیه آمده است: این گروه اطلاعات کمپانیها، خطوط عملیاتی لوله های نفت و گاز و تعداد کارمندان غربی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند را طی سالهای 2005 تا 2006 به ایران گزارش مینموده است.
این گروه که در ماه ژانویه سال 2007 در باکو دستگیر شده بود، ابتدا به اتهام کودتا و اقدام مسلحانه و مواد مخدر و تلاش برای در اختیار گرفتن حکومت آذربایجان دستگیر شده بودند اما طی 11 ماه گذشته با تمام تلاش سیستم امنیتی و قضایی کشور آذربایجان هیچگونه مدرک جرمی علیه آنها پیدا نشد و نهایتا اتهام آنها ارائه اطلاعاتی به ایران اعلام می شود که کسب اینگونه اطلاعات، بهراحتی از طریق اینترنت و وبسایت کمپانیهای غربی قابل دستيابي است.تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت امنیت ملی این کشور مدعی شده که این گروه در ارتباط با سپاه پاسداران ایران بوده و هدف آنها "استقرار حکومتی مبتنی بر قوانین شرع در این کشور بوده است. این وزارت سفر به شهرهای قم، رشت و مشهد در ایران و اعلام همبستگی برای مبارزه با آمریکا و اسرائیل را هم از اتهامات این گروه اعلام کرده است.خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از وکیل مدافع متهم ردیف اول این پرونده (سعید داداشبیلی) این اتهام ها را رد کرده و آنها را "بی پایه" خوانده است. گفتني است، گستاخي سرويس امنيتي آذربايجان عليه آذري ها در حالي است كه جمعیت هشتاد درصدی شیعه کشور آذربایجان داراي پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی با برادران آذری زبان ایرانی هستند و همیشه در کنار آنانند.
همچنین سفر به قم yaşasın türk dünyası ، رشت و مشهد در حالی به عنوان جرم این افراد اعلام شده که شیعیان مقیم جمهوری آذربایجان ارادتی عمیق به خاندان اهل بیت(ع) دارند و علاوه بر سفرهای مکرر به قم و مشهد برای زیارت، بسیاری از آنان بستگان زیادی در شهرهای رشت، آستارا، تبریز و اردبیل دارند و حتی در دوران حکومت کمونیستی شوروی، روابط عمیق خود با یکدیگر را حفظ کردند.
همچنین خاستگاه آبا و اجدادی مرجع فقید ، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی که از پرطرفدارترین رهبران مذهبی شیعه به شمار می رفت، لنکران در جمهوری آذربایجان کنونی است.
دروغها و تهمتهای جدید پیمان عارف این متن توسط خوانندگان ارسال شده است بیزیم سولدوزـ پیمان عارف که پیش از این در وبلاگ خود برای برگزاری مراسم ختم ورجاوند در تبریز اعلام آمادگی نموده بود ، در تازه ترین گزافه گویی خود در پاسخ به یک دانشجوی کرد که گفته بود "تو هم مثه بقیه تورکها و همشهریهای عوضیت دشمن ملت کورد هستی" نوشت: من دشمنی با "ملت کرد" و "ملت ترک" دارم. اودر بخش دیگر از نوشته اش به نشریه وزین و ماندگار در تاریخ جنبش دانشجویی آذربایجان؛ "یول" ، توهین نموده و نوشت: هنوز دانشکده حقوق دانشگاه تهران "یول" پاره کردنهای مرا فراموش نکرده است. او همچنین بدروغ از زبان دلاور مرد آذربایجانی عباس لیسانی، نوشت: عباس لسانی میگوید ایران مال ماست و سربلندی و شوکت اش شوکت ماست و حتی باید آذربایجان آن طرف نیز به ما بپیوندد. او همچنین در واکنش به انتشار عکسها خود درمذاسم 21 آذر پارسال در وبلاگ یکی از دانشجویان شوونیست- که البته سابقا باهم همفکر بوده اند ولی در این اواخر کنتاکتهای باهم داشته اند - در یک دروغ آشکار ، حضور مزورانه خود در مراسم گرامیداشت 21 آذر پارسال را در دانشگاه تهران منکر شد و نوشت: تاکنون در هیچ مراسمی که در گرامیداشت سید جعفر پیشه وری برگزار شده باشه شرکتی نداشته ام. و قویا و مجدا عرض میکنم که عکسهایی که در وبلاگ شوکران نامه منتشر گردیده ساختگی و مونتاج شده است نویسنده: تجددنامه/ پاسخ به دانشجوی کورد : دشمنی با "ملت کرد" و "ملت ترک" و تمام تجزیه طلبان دیگر دارم اما با قوم کرد و قوم ترک و.... تا بدانجا که پای خویش از تمامیت ارضی این خاک پاک فراتر ننهاده اند، مفاهمه ای کاملا همدلانه دارم! 3: اگر به قول شما همشهریانم نیز رفتاری چنین گستاخانه و تجزیه طلبانه از خویش بروز میدادند ، قطعا آتشین تر نهیب شان میزدم. هنوز دانشکده حقوق دانشگاه تهران "یول" پاره کردنهای مرا فراموش نکرده است. البته الان بسیار لیبرالتر برخورد میکنم و "یول" را پاره نمیکنم و گمان نمیدارم که اینان اجنبی زاده هستند اما چنان نهیب شان میزنم که.....! ضمنا من حتی در میان تندترین همشهریانم نیز "جدایی طلب" ندیده ام. این را جدا میگویم. "جدایی طلبی" در کوردیستان شما قائده است اما در آذربایجان ما استثناء! آذربایجان هماره سر ایران و پاسدار ایران بوده است. امروز نیز به گمانم فعالین قومی اش بر بستر شکافی واقعی تنها "حقوق فرهنگی شان" را در چارچوب ایران زمین میطلبند و بس! وقتی عباس لسانی میگوید ایران مال ماست و سربلندی و شوکت اش شوکت ماست و حتی باید آذربایجان آن طرف نیز به ما بپیوندد. و تنها نقدش این است که در مناسبات اجتماعی و توزیع قدرت نسبت ترک-فارس میبایست تعدیل شود، من چگونه به این ایرانی که خواهان بازگشت 17 شهر قفقاز نیز هست میتوانم انگ تجزیه بزنم؟ اصلا مگر جدایی آذربایجان از ایران ممکن است؟ مرزش را لطفا به من بگویید! ... برای روشن شدن اذهان میگم. با وجود آنکه سید جعفر پیشه وری رو مستند به عهدنامه قوام-سلام الله جاوید جدایی طلب نمیدونم ولی تاکنون در هیچ مراسمی که در گرامیداشت او برگزار شده باشه شرکتی نداشته ام. و قویا و مجدا عرض میکنم که عکسهایی که در وبلاگ امنیتی شوکران نامه- متعلق به دلاور آملی مان- منتشر گردیده ساختگی و مونتاج شده است فرزاد صمدلی اخراجی علوم سیاسی امام صادق است. تصمیم میگیرم نشسته و به سخنانش گوش دهم. دقایقی نیز مینشینم و به سخنرانی تجلیل آمیز و البته غیر تحلیلی فرزاد صمدلی گرامی در مورد فرقه دموکرات آذربایجان گوش میدهم. در میانه سخنرانی اش نیز که احساس میکنم سخنانش فهم سیاسی جدیدی بر داشته ها و دانسته هایم -به عنوان یک دانش آموز علم سیاست و نه دانشجوی عادی و پرشور آذربایجانگرا- نمی افزاید، به آرامی جلسه را ترک میکنم و...
حركت جنبش آزاديخواهانه در كردستان عراق سال 1991 ميلادي از شهر رانيه و سليمانيه شروع شد به رهبري احزاب زير : 1 ) حزب دمكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني . 2 ) اتحاديه ميهني كردستان عراق ( جلال طالباني ) 3 ) حزب سوسياليست هاي كردستان ( به رهبري دكتر محمود رسول مامند ) 4 ) شاخه كردستان حزب كمونيست ( به رهبري عزيز محمد ) 5 ) حزب ملت كردستان ( به رهبري سامي عبدالرحمان ) 6 ) حزب سوسياليست كرد ( يك حزب راست گراي ناسوناليستي ) كه تمامي شهرهاي كردنشين را آزاد كردند .
يعقوبي گويد : از شهر سيروان تا سيمره كه شهرستاني است معروف به ( مهر جانقذق ) دو منزل راه است . [مقدسي ] ، [ماسندان ] را همان [مهر جانقذق ] يا سيمره ميداند . محل شهر سيمره با حدود [ دره شهر ] امروزي در استان ايلام قابل تطبيق است اين تطبيق نيز با كمك نقشه هاي قرن چهارم و نقشه هاي فعلي به خوبي ميسر است . در جغرافياي تاريخي و تاريخ لرستان در باره سيمره نوشته شده است : سيمره تا سال 1340 شمسي از بخشهاي شهرستان ايلام به شمار مي رفت اين شهر از طرف شمال و مشرق ب رودخانه سيمره ( صيمره ) بود . دره شهر در 115 كيلو متري جنوب شرقي شهرستان ايلام واقع است . سيمره در سال 258 هـ . ق در اثر زلزله به ويرانه اي تبديل شد و از سال 258 هـ . ق تا قرن پنجم و ششم به همان حال ويران ياقي ماند . از اين زمان به بعد ، مختصري آباد شد ، شهري كوچك بر خرابه هاي كهن بناگرديد . سرانجام اين آبادي مختصر نيز به واسطه وقايع ناگواري چون حمله تيمور روبه ويراني نهاد و دهكده اي به نام ( دره شهر ) برجاي ماند . در دوره ( عيلاميان ) در محل سيمره شهري به نام ( ماداكتو ) قرار داشت . منبع : جغرافياي تاريخي شهرها چاپ دوم 1372 شمسي تاليف : عبدالحسين نهچيري
تا كي به خواب غفلت ، تا چند شور مستيتا كي به فكر ماندن ، تا چند خود پرستي نقدينهي جواني دادي ز كف چه آسان و اينك به جاي نيرو ، جا كرده سخت سستي بودي به فكر دنيا سرگرم نابكاري روزي كه بْد فراهم نيروي تندرستي جام جم است اين دل اسرار مي نمايد با سنگ خود پرستي صد حيف كان شكستي حيف است كز جهالت اندازد ابن آدم خود را ز اوج عزَت بر خاكدان پستي تأخير اگر چه رفته است ، تا وقت باز باقي است « شيوا » پي تدارك بايست پيشدستي
گويند شبي خيام بزم
عشرت چيده بود، شراب و شاهد و شمع و نقل درآن. ناگاه بادي وزيد و شمع را كشت و
سبوي شاعر را شكست. شاعر كه در عالم نشأت و مستي
«بيخبر از ملك هستي» بود؛ اين رباعي را بر بديهه گفت:
آیا میدانید: که سطح شهر مکزیک سالانه 25 سانتیمتر نشست میکند ؟ آیا میدانید: 85% گیاهان در اقیانوس ها هستند . آیا میدانید: استخوان ران انسان قوی تر از بتن هستند . آیا میدانید: آب گرم از آب سرد سریعتر یخ میبندد . آیا میدانید: نهنگ نمی تواند به عقب شنا کند . آیا میدانید: افراد باهوش داراى روى و مس بیشترى در موهایشان هستند . آیا میدانید: استرالیا تنها قاره بدون آتشفشان فعال است . آیا میدانید: آتش معمولا از سربالائی سریعتر حرکت می کند تا در سراشیبی. آیا میدانید: سنجاقک ها با داشتن 6 پا نمیتوانند راه بروند . آیا میدانید: مردم بیشتر از حیوانات در آفریقا کشته میشوند . آیا میدانید: مینای دندان سخت ترین ماده در بدن شماست. آیا میدانید: امن ترین رنگ ماشین سفید است. آیا میدانید: قدیمی ترین کلمه در زبان انگلیسی “شهر” است. آیا میدانید: انگور در ماکروویو منفجر میشود . آیا میدانید: پرده ونیزی در ژاپن اختراع شد . آیا میدانید: بنای تاج محل در هند به طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده آیا میدانید: عقرب زیر نور ماوراء بنفش میدرخشد . آیا میدانید: آمریکایی ها 35000 تن ماکارونی در سال میخورند . آیا میدانید: اسیدهای معده موجود در معده مار می تواند استخوان ها و دندان ها را هضم کند. آیا میدانید:شما در موقع خواب کالری بیشتری میسوزانید تا تماشای تلویزیون . آیا میدانید: به ازای هر انسان 200 میلیون حشره وجود دارد . آیا میدانید: ما در طول زندگیمان 18 کیلو پوست میاندازیم آیا میدانید: هنگام صحبت کردن ، برای بیان هر کلمه (72) ماهیچه بکار گرفته میشود . آیا میدانید: سرعت رشد ناخن های مردان نسبت به زنان بیشتر است . آیا میدانید: دندانهای که رنگ شکری دارد نسبت به دندانهای که رنگ سفید دارد دیرتر خراب میشود. آیا میدانید: چین تولید کننده 70% اسباب بازی های جهان است آیا میدانید: به طور متوسط روزانه، 12 نوزاد به خانوادههای اشتباه داده میشوند. آیا میدانید: آیا میدانستید که در 4000 سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود ؟ آیا میدانید: 30 برابر مردمی که امروزه بر سطح زمین زندگی میکنند در زیر خاک مدفون شده اند آیا میدانید: نوکیا، نام محلی در جنوب فنلاند است که اسم شرکت نوکیا هم برگرفته از نام همین محل می باش ازهمان روزی که دست حضرت«قابیل» گشت آلوده بخون حضرت«هابیل»، از همان روزی که فرزندان«آدم» -صدر پیغام آوران حضرت باری تعالی- زهر تلخ دشمنی در خون شان جوشید، آدمیت مرد «شیرکو بیکس» از آن دسته شاعرانی است که نام او و شعرش در شعر امروز جهان ثبت شده است. فرزند مردی است که خود شاعر بوده و «شیرکو» پسری است که نشان از پدر دارد. «شیرکو» زاده سلیمانیه عراق است. ۱۷ ساله بود که اولین شعرش در هفته نامه ای که آن سالها در سلیمانیه منتشر می شد، به چاپ رسید تا شعر و شاعری برای شاعر به وظیفه ای جدی تبدیل شود. در سال ۱۹۶۸، یعنی حدود ۴۰ سال قبل، اولین مجموعه «شیرکو» با نام «مهتاب شعر» در بغداد به چاپ رسید و پس از آن دفترهای شعر او یکی پس از دیگری آمد تا به عنوان شاعری جدی خود را به جهانیان بشناساند.
مرکب از دو واژه (اور) و (میه) = اور که در اصل بصورت:
(اور) یا (آور) به فتح (ا) و یا بشکل الف(آ)و به ضمه (و) و سکون (ر) بوده، یک واژه
کردی و به معنی آتش است. اما چون زبان کردی بعد از ورود اسلام به ایران شیوه
نوشتاری پهلوی را ازدست داده و از این به بعد با الفبای عربی، به یک شیوه بدون اعراب
نوشته میشده ، خواننده صورت سهل تری را برای تلفظ کلماتی که با آن نامانوس بوده،
برگزیده است. از این رو هر وقت با واژه(آور) روبرو شده، آن را با ضمه (ا) و سکون
(و) و (ر) خوانده که تلفظی است غلط ولی سهلتر ازصورت اصلی آن است، و در اثر کثرت
استعمال به صورت غلط مشهور آن تا به امروز باقیمانده است. و (میه) تصحیف: (مای یا
ماد) است. بنابراین نام شهر
اورمیه در اصل به صورت:
(آورمای،آورماد،اورمای،اورماد) بمعنی آتش ماد بوده است،
و این به سبب وجود آتشکده های مهمی که مادهای زردشتی در آنجا برپای داشته اند،
صورت گرفته است. اینکه برخی گفته اند (اور) به معنی شهر و (میه) به معنی آب و در
نتیجه اورمیه به معنی شهر آب است، بی ربط است زیرا نه ( اور) به معنی شهر و نه (میه) به معنی آب است! چون این نامگذاری مربوط به زمان آمدن اعراب به ایران نیست! بلکه نام شهر
اورمیه (آتش ماد) نامی است قدیمی و مربوط به
زمان (مادها) نیای کردان امروزیست
که درآنجا ساکن بوده اند، و دانشمندان قدمت این شهر را حتی تا زمان حضرت زردشت
پیغمبر بزرگوار ایرانی کرد به عقب برده و آنرا شهر زردشت خوانده اند و گویند: زردشت این شهر را بنا نهاده است. آخرین مطالب نويسندگان پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||||
|